Vrijwilligerswerk voor vluchtelingen

Home Povl Forum Vrijwilligerswerk voor vluchtelingen

Dit onderwerp bevat 0 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Klikleudal 1 jaar, 11 maanden geleden.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur

Klikleudal
    Bijdrager

In juli ben ik begonnen als vrijwilliger bij Klik Leudal. Nu 6 maanden later heb ik de behoefte om mijn indrukken en ervaringen te delen. Na een rondleiding bij het COA in Baexem was ik zo gemotiveerd om vluchtelingen te helpen aan vrijwilligers werk. Mijn motivatie hiervoor had meerdere redenen: mijn eigen achtergrond en ervaring als immigrant uit Zuid Afrika; een emphatisch gevoel tegenover de vluchteling en een behoefte om te helpen. Vrijwilligerswerk is het ideaal manier voor een vluchteling om te integreren in onze land.
    Na 24 jaar in NL gewerkt te hebben, wil ik nu mijn ervaring gebruiken en hopelijk maak ik en mijn collegas een verschil!
    Na mijn presentatie bij het COA heb ik aanmeldingen gekregen van bewoners. Het is hartverwarmend om hun ingevulde formulieren te ontvangen. Iedere aanmelding kreeg een persoonlijke uitnodiging van mij. Ze kwamen op hun fietsen, vroegen aanwijzingen onderweg, 2 kwamen zelfs te voet naar Horn… ik was zo onder de indruk!
    Zo kwam ik een jonge man tegen buiten ons kantoor in Horn. Hij kwam aangereden op zijn fiets, voorbij de kinderboerderij. Een geit groette hem uitbundig met een harde bler… hij keek naar hem en groette vrolijk terug met een bler. Mijn eerste indruk was gemaakt. Een vrolijke positieve man met een licht in zijn ogen. Een licht dat veel hoop uitstraalde in afwachting op wat de toekomst inhoudt voor hem. Hij wil heel graag iets terug geven aan het land dat hem verwelkomde en hem geld geeft voor eten en ook nog naar de tandarts laat gaan!! Hij wil met bejaarden werken. Dat is fijn zei ik, maar ik merkte ook een creatief karakter en vroeg of hij niet liever iets daarmee wilde doen. Hij vertelde heel enthousiast over de psychedelic art hij maakte… ik vertelde hem over andere vacatures met meer creatieve activiteiten. Dat is fijn… maar mag ik 2 banen? Ik wil toch zo graag met oudere mensen werken… ze zijn zo vriendelijk… nou ja… ‘tuurlijk… hij heeft zoveel gevoel, zoveel om te geven… wat een kleurrijke levendige persoonlijkheid… hij zou een bejaarde een lichtstraal bezorgen!
    Vervolgens gesprekken en rondleidingen geregeld voor 23 kandidaten.
    Met waardering voor de organisaties die hen verwelkomen. Intussen heb ik al een paar succesverhalen. Mensen die door mensen geholpen worden. Het is geven en nemen voor allemaal.
    We hopen om nog veel meer te doen in 2017! Samen aan de slag!
    Met vriendelijke groeten,
    Amanda Bester

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.